U vrijeme kada jedva možemo izbjeći raznovrsne zaslone, digitalno naprezanje očiju postalo je ozbiljan zdravstveni problem i jedna od glavnih „nuspojava“ korištenja računala.

Iako ljudi koji većinu dana provode pred računalom imaju veći rizik od nastanka digitalnog naprezanja očiju, ovaj problem može zahvatiti bilo koga. Za pojavu digitalnog naprezanja očiju dovoljno je samo dva sata gledanja u zaslon dnevno. Međutim, budući da se većina nas „teško odvaja“ od zaslona, i to ne samo na radnom mjestu, taj problem zaslužuje malo detaljniji prikaz.

Simptomi digitalnog naprezanja očiju
Najčešći, ali ne i jedini simptom digitalnog naprezanja očiju je umor oka. Dugotrajno gledanje u zaslon može uzrokovati i sljedeće probleme:
Glavobolju,
bolove u vratu i ramenima,
nadražene oči,
svrbež i/ili peckanje očiju,
bolove u leđima,
zamagljen vid,
opći umor,
prekomjerno suzenje očiju.

Učinci digitalnog naprezanja očiju na našu produktivnost
Osobe s navedenim simptomima primječuju smanjenje vlastite produktivnosti, koja se prema istraživanjima smanjuje za petinu. Ako se na radnom mjestu susrećete s velikom količinom posla, slobodno vrijeme provedeno za računalom vjerojatno će biti loš izbor. Bolje je smanjiti naprezanje očiju i time povećati radnu učinkovitost, kako biste se bolje osjećali na svom poslu.

Kako se boriti protiv digitalnog naprezanja očiju?
Ako većinu vremena na radnom mjestu provodite za računalom, čini se da digitalno naprezanje očiju nije moguće izbjeći. Međutim, uz neke smjernice, možete značajno poboljšati svoje stanje ili se čak riješiti digitalnog naprezanja očiju.

Redovito odmarajte oči
Redovite pauze tijekom rada jedan su od najboljih načina rasterećivanja vaših očiju. Ponekad zaboravimo skrenuti pogled s ekrana, zato si postavite podsjetnik na telefon ili računalo, koji će vas svakih 20 minuta rada podsjetiti da skrenete pogled s računala na (barem) 20 sekundi i opustite oči gledanjem u daljinu. Tako ćete rasteretiti oči od naprezanja pred zaslonom.

Položaj za radnim stolom
Za oči i cijelo tijelo najbolje je ekran postaviti malo niže od visine oka, lagano nagnut prema gore, a udaljenost od oka do zaslona ne smije biti manja od pola metra. Također vodite računa o ispravnom položaju sjedenja na uredskoj stolici. Sjedite uspravno, a kutevi između gornjeg i donjeg dijela tijela, te koljena trebala bi biti što bliže pravom kutu.

Odsjaj
Jedan od najopasnijih čimbenika u radu za računalom je odsjaj na zaslonu. Prilagodite radno mjesto tako da nema odsjaja jakih izvora svjetlosti poput uredske rasvjete ili snažnog izvora dnevnog svjetla. Ako ne možete izbjeći odsjaj, možete upotrijebiti poseban protu-odsjajni filter za zaslon računala.

Naočale za računalo
Osim sunčanih naočala koje štite oči od UV zračenja, dostupne su i naočale koje neutraliziraju blještanje i povećavaju kontrast te na taj način rasterećuju oči od digitalnog naprezanja. Takva vrsta stakla iskrivljuje boje pa je prikladnija za administrativan rad, nego za npr. grafički dizajn.

Ako ste prepoznali gore navedene simptome, možda ste već postali žrtva digitalnog naprezanja očiju. Pokušajte ublažiti posljedice slijedeći gore navedene savjete. Ako se stanje ne popravi posijetite oftalmologa. Ne trpite više u tišini, jer i za taj problem postoje rješenja.